ACTIVE FORM

ACTIVE FORM

FITNESS MED PT ALEX

Få en inblick in mitt liv som hälsovetare och personlig tränare. Här diskuteras de senaste trenderna inom kost och träning, alltid med vetenskaplig synvinkel och en nypa utav mina egna erfarenheter!

Mer om mig och mitt arbete som personlig tränare hittar ni på min hemsida http://www.activeform.se/

Vad är aktiv vila? (Restitutionsträning)

TräningPosted by Alejandro 13 Jan, 2016 12:56:16

Återhämtningen mellan olika typer av aktiviteter varierar från några enstaka timmar upp emot flera dygn. Generellt sker återhämningen 24 timmar upp till 72 timmar efter fysisk aktivitet. Det finns många faktorer som påverkar återhämtningstiden som t.ex. näring (kost), fysisk form och sömn, men också faktorer som stressnivåer och aktiv vila. Men vad är då aktiv vila?

Aktiv vila som inom träningsläran heter restitutionsträning är en metod som används för att minska återhämtningstiden. Studier har visat att aktiv vila är ett mer effektivt sätt att påskynda borttransporten av slaggprodukter och mjölksyra i musklerna än ren vila dvs. vila med väldigt låg aktivitetsnivå.

Undersökningar har visat att aktiv vila kan minska ömhet och svullnader i musklerna med upp till 40 procent. Detta innebär att kroppen snabbare kan börja reparera de "skadade" muskelfibrerna, vilket ger en kortare restitutionstid och påskyndar återhämtningen.

Det är därför viktigt att man är smart när man tränar och framför allt när man tränar väldigt hårt. Det finns några punkter att tänka på när det kommer till aktiv vila dvs. restitutionsträning.


Träningen ska vara lätt -
Promenad, cykling och simning kan vara ett roligt sätt att återhämta kroppen. Men glöm inte att städning och trädgårdsarbete också kan räknas som aktiv vila!

Tänk på maxpulsen! - Det är viktigt att du inte pressar kroppen för hårt eller för länge eftersom detta kan påverka glykogendepåerna som är väldigt viktiga för återhämtningen. Ligg mellan 50-65 % av MP (maxpuls).

Sov och ät som en kung - Lägg fokus på muskelmat, dvs. protein och inflamationshämmande fettsyror som exempelvis de två varianterna av Omega 3, EPA och DHA. Dessa hittar du i fet fisk som lax och makrill. Näring är A och O för den muskulära återhämtningen och uppbyggnaden. Det samma gäller sömnen! Bra sömn ger bra återhämtning och är viktigt för att minska mängden stresshormoner i kroppen.



  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.